Наскоро бе представен новият електроавтомобил на BMW – i3

 

BMW-i3

При производството на колата е използван екологично чист материал – конопен хибискус.

Конопех хибискус
В официалното описание на интериора на възможно един от най-дългоочакваните автомобили на годината, пуснат на пазара през ноември, присъства думата „кенаф”. За повечето това нищо не означава, но в действителност това е разновидност на конопа и  в частност конопен хибискус.

Оказва се, че този материал е съвършено безопасен и екологично чист, което определя неговата употреба.

Именно поради това концернът Volkswagen го е включил в списъка на екологичните материали, използвани в процеса на производство. Той се използва в тапицирането на салона при производството на панелите и вътрешната облицовка. Въпреки че канабисът е забранен в много страни, разновидността на конопа – кенаф – може да бъде използван за звукоизолиране и запълване тапицерията на BMW i3, вместо обичайните пяна и памук.

 

Защо производителят избира този материал?

Панел врати

Теглото е изключително важно за електроавтомобила, защото BMW i3 е напълно зависим от 22кВт литиево-йонния си акумулатор, използван за източник на енергия, чиято маса и без това е 20% от общото тегло на автомобила. Единственото оптимално решение било да се използват материали с минимално тегло, за да се максимизира енергийната ефективност и дължината на пътуване (130-160 км при едно зареждане на акумулатора) – на тази задача съвършено отговарял  конопът.

Както и при някои от предишните модели, BMW i3 има панели на вратите, направени от коноп. Смесен с пластмасата, той помага да се намали теглото на всеки панел с 10%.

 

Но това не е всичко!

Конопените влакна, останали неупотребени, също участват в дизайна на автомобилния интериор. По думите на Беноа Яков (Benoit Jacob), дизайнера на i3, използването на природни материали, като коноп и кенаф, създава усещането, че интериорът на i3 е сроден на „малко сеновалче на колела”.

 

БМВ кола

Във време, в което каквото и да било споменаване на конопа реже слуха, фактът, че той се използва за тапицерията на BMW i3, не бива да бъде изненада. BMW тества и използва натурални конопени влакна още от 1990-те години, когато натискът от страна на правителството кара повечето автопроизводители да преминат към използването на преработваеми материали и да станат „по-зелени”.

 

Какво следва?

BMW i8 – електрохибридната супер кола, която ще излезе на пазара в началото на следващата година. И да, там също ще има коноп. Този универсален, екологично чист компонент на автомобила, безусловно ще остане в индустрията за дълго.