Упи Голдбърг застава с името и финансите си зад нова линия продукти с медицинска марихуана, разработени специално за жените.

Актрисата, която открито признава, че употребява марихуана, е една от неколцината холивудски знаменитости, които се насочват към пазара на марихуана. Семейството на Боб Марли, в партньорство с компания за канабис, е създало линията продукти „Marley Natural“ , а Снуп Дог стои зад марката „Leafs by Snoop“. Упи Голдбърг заяви, че нейната компания „Упи и Мая“ ( “Whoopi & Maya”) се финансира от трима приятели и роднини, а самата тя ще изпълнява функциите на президент.

„Не искам да прибързвам. Не искам хората да ме приемат несериозно. За жените това, което правим, е сериозно”, заяви Голдбърг пред „Ю Ес Ей Тудей“ (USA TODAY).

Компанията, чиито на която Голдбърг е съоснователка, предлага четири продукта: балсам, тинктура, шоколадова напитка и добавка за вана. Всички съдържат марихуана и са за облекчаване на болката и спазмите по време на цикъл. Цената им все още не е определена.

Продуктите с търговската марка „Упи и Мая“ („Whoopi & Maya”) ще се продават само в Калифорния на пациенти с разрешително за медицинска марихуана. През следващите няколко седмици ще са по щандовете на поне пет обекта за продажба на марихуана в щата.

Тъй като марихуаната все още е незаконна на федерално ниво, в момента продуктите не могат да се купят от другаде.

Новата линия продукти с марихуана марка „Whoopi & Maya“ е предназначена да помага на жените при спазми и болка по време на цикъл. (Снимка: Michael Osborne/Whoopi & Maya)

Новата линия продукти с марихуана марка „Whoopi & Maya“ е предназначена да помага на жените при спазми и болка по време на цикъл. (Снимка: Michael Osborne/Whoopi & Maya

Бизнесът с марихуана е един от най-бързо развиващите се в страната, с годишен ръст от 31% и национален пазар на стойност 5,7 милиарда щатски долара, твърдят три компании за пазарни проучвания.

С началото, което са поставили в Калифорния, Упи Голдбърг и нейната съдружничка Мая Елизабет навлизат на един от най-големите световни пазари за марихуана – през миналата година Калифорния е генерирала 2,7 милиарда щатски долара от такива продажби, гласят специалните данни за канабиса на компаниите за пазарни проучвания „New Frontier“ и „ArcView Market Research“.

Има сериозни индикации, че гласоподавателите в Калифорния тази есен ще гласуват в полза на приемането на законодателство, което ще легализира марихуаната за развлечение. Продуктите за медицинска употреба и за развлечение до голяма степен си приличат: единствената разлика е в това дали употребата е по лекарско предписание.

Това лято законодателите в Калифорния приеха серия нормативни атове, които официално уреждат щатския режим за медицинската марихуана. Мерките са основа за режим за марихуаната за развлечение и може би ще насърчат търговците на медицинска марихуана да продават и продукти за развлекателна употреба, ако те станат легални тази есен.

„Успехът при гласуването ще доведе до мащабно увеличение на общия легален пазарен дял на щата Калифорния“, заяви в свое изказване Трой Дейтън (Troy Dayton), главен изпълнителен директор на „Арк вю груп“ (ArcView Group).

По думите на Мая Елизабет, двете с Упи Голдбърг мислят, че нишата, която са избрали – ако пазар с потенциал 50% от населението може да се нарече „ниша“ – е гаранция за успех. Според нея жените поколения наред са се церили с билки, а продуктите на тяхната компания не са нищо друго.

За ползите от употребата на медицинска марихуана има много малко научни изследвания, най-вече защото те са строго ограничени от разпоредбите на федералното държавно управление. Едва напоследък учените започнаха да провеждат задълбочени клинични изпитвания за страдащите от синдром на посттравматичното стресово разстройство и от пристъпи. „Мнозина са убедени, че Виктория, кралицата на Англия, е използвала подобна тинктура върху самата себе си, когато е имала спазми“, казва Елизабет.

„Много ми харесва идеята хората свободно да употребяват канабис“, споделя Елизабет, основателка на женския кооператив в Северна Калифорния „Ом Едибълз“ (Om Edibles) за хранителни изделия с марихуана.

Както споделя Упи, пушенето на трева и пиенето на настойка от марихуана е помагало и на самата нея за овладяване на спазмите и болката, а в момента ползва изпарител-писалка с масло от марихуана за глаукомното си главоболие. По думите целта ѝ не е да създаде компания за канабис за развлекателна употреба и да продава джойнт на хора, които просто искат да се „напушат“. Идеята за компанията била нейна и на неин приятел, а по-късно открила Елизабет за съдружник.

Голдбърг споделя, че въпреки своите 60 години е готова да поеме риска да наруши федералното законодателство, защото твърдо вярва в мисията на компанията.

Друга област, към която и двете съдружнички проявяват интерес, е преодоляването на т.нар. „невидима граница“ при достъпа до работни места в полулегалния бизнес с канабис,  в който участието на малцинствата и на жените на ръководни позиции засега е ограничено.

Когато става дума за основаване компании за бизнес с марихуана, контролните органи на щата са разписали правила, които са в полза на вече установени на пазара собственици на малки предприятия с достъп до финансиране и чисто криминално досие. Но тъй като на федерално ниво марихуаната остава извън закона, някои от бъдещите предприемачи не желаят открито да заявят позиция.  Според Елизабет това важи „особено за онези, които са били свидетели как полицията и прокуратурата налагат непропорционални санкции на представителите на малцинствата за употреба на наркотици“.

„На голяма част от белите мъже не им се налага да се тревожат за това“, завява Елизабет, която е също е бяла.

Упи Голдбърг, актриса, известна с участието си във филми като „Призрак“ и телевизионни сериали като „Стар Трек: Следващото поколение“, открито признава, че употребява марихуана, списва колонка в списание „The Cannabist“ и подкрепи легализацията в предаването „The View”. Този път обаче тя е в светлините на прожекторите заради нещо различно: става дума за първата ѝ инвестиция в такъв малък бизнес.

„За мен това е подходящ и ненатрапчив начин бъда част от това“, заяви Голдбърг по повод на новата си компания. „Участвам, защото става дума за нещо, което помага на хората.“